✍ عبدالصاحب ناصری ـ ایلام
مجتمع آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری امام علی(ع)، یکی از پنج مجتمع آموزش و پرورش شهرستان ایلام است که وظیفهٔ خدماترسانی در حوزهٔ تعلیم و تربیت به ۱۷ واحد آموزشی روستایی و عشایری در گسترهٔ جغرافیایی بیش از ۱۲۰ کیلومتر از روستای قجر تا ارتفاعات مرزی کولگ در شهرستان مهران را بر عهده دارد.
این مجتمع در یک اتاق در دبیرستان شهید میرزایی در روستای چشمهکبود مستقر است.
تیم مدیریتی مجتمع از سال ۱۳۹۵ با تهیهٔ سند چشمانداز مبتنی بر اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تدوین برنامههای سالانهٔ معطوف به این سند چشمانداز و تشکیل یک تیم جهادگر ۳۰ نفره از همکاران فرهنگی شاغل در همین مجموعه، با احصای تمام جزئیات نیازمندیها در قالب برنامه، دست به کار تحولی عظیم در ۱۷ واحد آموزشی مستقر در روستاهای قجر، چشمهداوی، شانکبود، بلیین، چاویز، چشمهکبود، مهدیآباد، شهرک قدس و ۳ مدرسهٔ عشایری کوچرو در مناطق عمومی صالحآباد و کولگ گشت.
جمعیت دانشآموزی بالغ بر ۵۶۰ نفر در دو مقطع ابتدایی و متوسطهٔ اول با جنسیت دختر و پسر بر امر دقت در برنامهریزیها میافزود.
غلبه بر انبوه مشکلات، فقدان منابع درون دستگاهی و موانع عدیده، عزمی راسخ به همراه تیمی عاشق و همدل و همگام میطلبید که به هدایت و مدد پروردگار این مهم فراهم آمد و جهاد تحول بنیادین در مدارس تحت پوشش مجتمع، با توکل به خداوند قادر متعال و توسل به اولیای مکرم الهی و جلب و جذب کمکهای خیرین گرانقدر و بخش اعظم شرکای تعلیم و تربیت در قالب مردمی و دستگاهها و نهادها، آغاز گردید.
تلاش مستمر در تحقق ساحات ۶ گانهٔ تحول بنیادین و احتراز جدی آگاهانه از نگاه تکبعدی شاغول وتراز راستی و درستی عمل مجموعه بود.
اکنون پس از سالها تلاش صادقانه و بیرنگ و ریا و بیمزد و منت تیم مجتمع امام علی(ع)، شاهد خلق یک الگوی عملی از تلاش تیمی برای ارائه به تمامی بخشهای جامعه هستیم.
تیم مجتمع امام علی(ع) خداوند حمید حکیم را شاکر و مفتخر است که در عرصهٔ خدمتگزاری فرهنگی و بانشاط سازی واحدهای آموزشی، نسخهای بدیع از مدرسهٔ زندگی ارائه نموده است که در گسترهٔ ملی قابل عرضه است.
غرض از تهیه و نشر این یاداشت، نه مصادرهٔ نتایج زحمت یک تیم خادم خاضع است و نه آلودن آن مجاهدتهای خاموش خالصانه به ننگ ریا و نه مطالبهٔ اجرت و گدایی شهرت از احدی! بلکه مقصود ترویج این روحیه و رویه در فضایی است که غالباً ترجیح با تفرد و کسب منافع فردی است و در این غبار و غوغای رقابت تمتعات فردگرایانه، تلاش جمعی خیررسان همدلانه به حاشیه رانده شده است.
در پرده نگهداشتن این الگوی کارآمد و خسّت در ندیدن و نگفتن از آن، ستم بر جمع و جماعت و جامعهای است که ظرفیت و شایستگی و استحقاق طلایهداری و سرافرازی بیشتر دارد.
از این منظر تیم مجتمع امام علی(ع) ضمن دعوت از عموم دلدادگان و دلسوزان فرهنگ برای بازدید از واحدهای آموزشی تحتپوشش، آمادگی خود را برای ارائهٔ این الگوی خدمتگزاری به منظور تسری در سایر دستگاهها و شهرستانها و استانها در شورای آموزش و پرورش استان، شورای فرهنگ عمومی و یا هر مرجع ذیصلاحیت دیگری اعلام میدارد.
به لطف خداوند چراغ امید در این دیار، پرفروغ میدرخشد.