• برابر با : Monday - 4 August - 2025
کل اخبار 4857اخبار امروز : 0

اخبار ویژه

سه پرونده قتل در ایلام با تلاش صلح‌یاران به سازش انجامید تردد سالانه ۸ میلیون مسافر از مرز مهران رقابت ۳۴۰۰ دانش‌آموز ایلامی برای ورود به مدارس برتر رونق‌بخشی به مرز و ظرفیت‌های مرزی ضروری است پرداخت 495میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در ایلام برگزاری سی و ششمین مانور جهادی مدیریت بحران در دهلران پویش «مهر حسینی ، برای ایران» جلوه ای از ایثار و نوع دوستی ایلامی‌ها نیروگاه برق خورشیدی انبار نفت دره‌شهر به بهره‌برداری رسید ۱۲۴ فضای آموزشی در قالب عدالت آموزشی در ایلام ساخته می‌شود دستگیری 2 نفر از عاملان نزاع و درگیری در چرداول عملیات راه‌دسترسی به منطقه تفریحی گردشگری بان‌طولاب بخش سیوان ایلام آغاز شد مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در دیدار با مسئولان مهران: بازگرداندن ۲ زائر گمشده به آغوش خانواده‌ها در مرز مهران افزایش تیم‌های گشت کنترل ترافیک در محورهای منتهی به مرز مهران ۷۵۰ پروژه نیمه‌تمام ایلام در مسیر تکمیل آسفالت ۱۶ هزار مترمربع از معابر روستایی چوار آغاز شد سوخت‌رسانی مطلوب و بدون وقفه منطقه‌ایلام در بازگشت زائران عتبات عالیات به کشور دستگیری شکارچیان غیرمجاز یک رأس گراز وحشی در آبدانان بازگشت ۵۸ هزار زائر از مرز مهران ۶ گورستان باستانی چوار در مسیر ثبت ملی

0

⏪واکنش سازمان پژوهش به انتشار لیست حذفیات کتاب‌های فارسی

  • کد خبر : 14962
  • 03 نوامبر 2019 - 14:04
⏪واکنش سازمان پژوهش به انتشار لیست حذفیات کتاب‌های فارسی

◀واکنش سازمان پژوهش به انتشار لیست حذفیات کتاب‌های فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موارد مطرح شده در فضای مجازی در خصوص حذف برخی متن‌ها از کتابهای فارسی را رد کرد و تاکید کرد در سه سال گذشته متنی از این کتابها حذف نشده است. به گزارش ایسنا، کوروش امیری نیا معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر […]

◀واکنش سازمان پژوهش به انتشار لیست حذفیات کتاب‌های فارسی

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موارد مطرح شده در فضای مجازی در خصوص حذف برخی متن‌ها از کتابهای فارسی را رد کرد و تاکید کرد در سه سال گذشته متنی از این کتابها حذف نشده است.

به گزارش ایسنا، کوروش امیری نیا معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پاسخ به مواردی که در برخی خبرگزاری‌ها و فضای مجازی نسبت به کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم متوسطه مطرح‌شده است، گفت: کتاب درسی به عنوان یکی ازاجزاء مهم بسته آموزشی در فرآیندی حساب‌شده و متناسب با منطق اسناد بالادستی از جمله سند برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری با تأیید استادان و صاحب‌نظران شورای برنامه‌ریزی درسی و اعتبار بخشی توسط تعداد زیادی از استادان و دبیران سراسر  کشور تهیه و تدوین می‌شود در این راستا  کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم متوسطه نیز  از سال ۱۳۹۵ همسو  با برنامه درسی ملی، نو نگاشت بوده و در سه سال گذشته متنی از این کتب حذف نشده است.

امیری نیا یادآور شد: در تولید کتاب‌های جدید و نو نگاشت دوره دوم متوسطه، مهم‌ترین اصل، رعایت خواسته‌ها و انتظارات سند  برنامه درسی ملی بوده است و همین امر سبب شده تا کتاب‌های جدید ساختار و محتوایی متفاوت از کتاب‌های قبلی داشته باشند. بنابراین کتاب‌های قبلی از مهر ۱۳۹۵ در مدارس تدریس نمی‌شود و تمامی موارد ذکر شده  توسط نویسنده از کتاب‌های مربوطه حذف نشده بلکه مربوط به کتاب‌های قبل از سال ۱۳۹۵ است. شورای برنامه‌ریزی درسی و گروه تألیف سعی کرده است تا حد امکان از متون کتاب‌های درسی ادبیات ۴۰ سال گذشته در صورت تناسب با اهداف و سرفصل‌های کتاب‌های جدید استفاده کند. با نگاهی به تاریخ کتاب‌های درسی به خوبی می‌توان فهمید که درگذر زمان، محتوای کتاب‌های درسی با توجه به ضرورت‌های مختلف آموزشی، اجتماعی و فرهنگی  اصلاح و بازنگری شده  و تغییر یافته  است.

شایان ذکر است بر همگان روشن است که از اقیانوس بیکران نظم و نثر گران‌سنگ ادبیات فارسی تنها به‌اندازه ظرف محدود کتاب درسی می‌توان بهره گرفت.

گر بریزی بحر را در کوزه‌ای             چند گنجد؟ قسمت یک‌روزه‌ای      (مولوی)

معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: در انتخاب شاعران و نویسندگان اصل بر انطباق متون نظم و نثر با موضوع و اهداف برنامه درسی زبان و ادبیات، رعایت سیر زمانی (گذشته و امروز) و پرهیز از متون دارای اندیشه‌های جهت‌دار و … است. بنابراین کتاب درسی جایی برای معرفی اندیشه‌های اشخاص خاص نیست که منتهی به سهم خواهی فرد یا افراد باشد. متن دروس با تشخیص شورای برنامه‌ریزی درسی، نتایج ارزشیابی پایانی و مکاتبات دبیران در طی چند سال یک‌بار حذف، اصلاح یا افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: ازآنجا که هر تحولی در حوزه آموزشی به ویژه زبان و ادبیات فارسی، مستلزم آشنایی با فلسفه آن و تعدیل عادت‌های قبلی در تدریس است، لذا طبیعی است برخی از همکاران با ابهامات، پرسش‌ها و چالش‌های ذهنی و عملی مواجه شوند. از این افراد به ویژه فعالان عرصه کنکور درخواست می‌شود آموزه‌های جدید این حوزه یادگیری را با مراجعه به پیشگفتار کتاب‌ها و راهنمای معلم مطالعه کنند تا بیشتر و بهتر در جریان چرایی تغییرات کتاب‌های فارسی دوره متوسطه قرار بگیرند.

امیری نیا در ادامه شیوه ارائه مباحث آموزشی پرداخت و اظهارکرد: شیوه ارائه مباحث آموزشی بر اساس منطق برنامه درسی، مهارتی و کاربردی بوده و هدف اصلی در این رویکرد تسهیل فرآیند آموزش، یادگیری، پرورش قدرت تحلیل، توانایی تولید متن و توانایی شناخت و به‌کارگیری علوم ادبی در بررسی متون ادبی است. بنابراین مباحثی مثل شعر، داستان، حکایت، دستور و آرایه‌های ادبی به شکلی تازه در ساختار کتاب‌ها مطرح‌شده است.

معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پایان متذکر شد که از استادان و صاحب‌نظران دعوت می‌شود قبل از هر نقد و نظری در خصوص ساختار و محتوای کتاب‌های فارسی به راهنمای معلم کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی دوره اول و دوم متوسطه مراجعه کنند تا از سرفصل‌ها و موضوعات مصوب برنامه آگاهی داشته باشند. هر متنی که در کتاب آمده منطبق بر منطق برنامه درسی بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش، وی در پایان گفت: بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند حتی به صورت حضوری  و با مراجعه به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اطلاعات لازم را کسب کنند.

لینک کوتاه : https://hezarpisheh.ir/?p=14962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.