2024-09-08

پایگاه خبری هزارپیشه

بروزترین پایگاه خبری استان ایلام


Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/hezarpi2/public_html/wp-content/themes/newsphere/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 253

سخنی با آقای سلیمانی دشتکی استاندار ایلام

سخنی با آقای سلیمانی دشتکی استاندار ایلام؛
منت کار و تلاشی را که مردم آن را لمس نمی کنند بر مردم نگذارید
پرویز شریفی – دکترای روابط بین الملل
🔸ایلام هم اگر قابلیت کلنگ زنی و افتتاح طرح های توسعه ای و اشتغال زا داشت قطعا رئیس جمهور خیلی زود تر باید به استان ایلام می آمد
🔹امروز سالن جلسات شهید رجایی استانداری در آستانه سفر احتمالی ریاست جمهوری به استان ایلام شاهد برگزاری جلسه استاندار با نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی بود.
🔸احزاب و گروه هایی که به طور معمول عدد آنها از یک و یا چند نفر فراتر نمی روند و به طور سنتی هر از چند گاهی متولیان امر احزاب در استان، به مناسبت خاصی از آنها دعوت گرفته و مباحثی هم به عنوان دستور کار جلسه به آنها اعلام می گردد.
🔹با توجه به سوابق موجود اینگونه جلسات، در ابتدا معاون سیاسی و امنیتی ضمن خوش آمدگویی ، دستور کار جلسه را اعلام و سپس تعدادی از نمایندگان حاضر در جلسه بنا به ضیق وقت ، در حدود چند دقیقه مسائل و موضوعات و دغدغه های خود را مطرح، در ادامه هم آقای استاندار ضمن تحلیل وضع موجود انتظارات از احزاب را بیان می دارد.
🔸اما در این رابطه سئوالاتی به ذهن متبادر می شود؛
که آیا واقعا کارویژه های اعلامی و جزمی مندرج در مرام نامه های حزبی احزاب به همین جلسات ختم خواهد شد؟
🔹اگر هدف کارویژه های احزاب مورد نظر در اینگونه جلسات به صورت فرمایشی، ابتر و بی دنباله و تلخیص یافته خلاصه گردد قطعا برگزار نکردن این سنخ جلسات بسی باارزش تر از برگزاری آن خواهد بود.
🔸اگر واقعا این چنین نیست احزاب می توانند برای اثبات خلاف این ادعا،میزان تاثیرگذاری واکنشها و بیناکنش های حاصل از این جلسات در حوزه ذیربط را که توانسته باشد گره گشای بخشی از معضلات استان باشد به نمایش بگذارند ؟!!
🔹حتمیت بحث این است که احزاب باید مطابق با مفاد مندرج در اساسنامه و مرامنامه حزبیشان که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر آن مهر تایید گذاشته عمل نمایند.
🔸نه اینکه همانند گروه های انجمنی بی قاعده !!! فقط و فقط در موسم انتخابات به سان هیجانات فواره ای حاکم بر جامعه بدون هیچ طرح و برنامه ای چند روزی با زدن ایستگاه انتخاباتی فعالیتی آغاز، و پس از اعلام نتایج، بازندگان پیکار انتخاباتی ، طریق و جهت خود را به سمت انزوا و انفعال و حتی اعتراض بکشانند.
🔹و در مقابل ،جبهه پیروز در انتخابات ، نیز بر پایه توهمات ، آرزوها ، و وسوسه های ذهنی که دال مرکزی خواسته ها و منویات آنها را شکل می دهد . کانستراکت اصلیشان برای گرفتن پست و مقام و دیگر خط و نشان هایی باشد که معمولا به مقصد نرسیده، تعبیرش را باید در خط و نشان نمایندگان مجلس کنکاش کرد که معمولا در تعاملی که با استانداران ایجاد خواهدکرد آرزوهای سیاسی احزاب پیروز را به عنوان سهم سیاسی ،قومی و یا قبیله ای در خرجین مطالبات خود خواهند ریخت.
🔸در نتیجه نه احزاب شکست خورده و از دور خارج شده و نه احزاب پیروز خیری از تلاش و عملکردشان عایدشان نخواهد شد.
🔹عزل و نصبهای انتخاباتی و انتقال برخی نیروهای ادارات به استانداری و دادن جایگاه اداری به آنها، و یا رسیدن برخی افراد به پست های سیاسی در نقاط مختلف استان خود نمونه ای گویا ، روشن و مبرهن است که بیان آنها برای همه فعالان سیاسی،حزبی،فرهنگی ومطبوعاتی و قاطبه مردم فهیم و دردمند استان به مثابه زیره به کرمان بردن است.
🔸مزید بر اینها احزاب که باید برابر اساسنامه و مرامنامه های موجود، بایستی در قالب آموزش سیاسی به جامعه هدف و ارائه طرح به مسئولین و نیز با انتشار خبرنامه حزبی باید همواره دغدغه عضوگیری در صف و ستاد و سرشاخه ها باشند، متاسفانه خود را وقف جلسات محفلی غیر قاعده مند نموده و اصلا فراموش کرده اند که چه وظیفه ای به عنوان عضو حزبی باید به منصه ظهور برسانند.
🔹 واقعیت این است در چنین شرایطی است که وزن و اندازه احزاب برای متولیان سیاسی مشخص می گردد؛
🔸لذا بر همین اساس احزاب نمی توانند مسئولانه در معادلات استان ایفای نقش کنند و یا مسئولین سیاسی و اجرایی را به کار بیشتر برای توسعه استان وادار نمایند که این خود زمینه ای می گردد تا هر چند گاهی برای رفع تکلیف، مسئولین استانی ذیربط با آنها جلسه ای برگزار، ضیافت شامی برقرار و در کنار آن احتمالا با دادن هدایایی جلسه ختم به خیر گردد.
🔹 ضمن اینکه باید قول و قرارشان در رونق دادن جلسات و یا توجیه حضور پر شور هواداران حزبی برای استماع سخنان مثلاً رئیس جمهور به اثبات برسد.
🔸این می شود ویژه کارکردهای حزبی مورد نظر گردانندگان عرصه سیاست !!!! که قاطعانه می گویم این گونه رفت و آمدها هیچ تاثیری در تحولات اقتصادی استان نخواهد گذاشت.
🔹 دیوید ایستون به عنوان یک نظریه پرداز حوزه سیاست و احزاب معتقد است یک نظام سیاسی همواره با انتظارات و درخواست های مردم یک جامعه مواجه است.

🔸بنابراین در چنین شرایطی سیستم سیاسی چگونه این درخواست ها و انتظارات را دریافت و به آنها پاسخ می دهد؟
🔹آیا احزاب توانسته اند به عنوان حلقه وصل میان مردم و مسئولین این انتظارات و خواسته ها را به سیستم تصمیم ساز منتقل کنند؟
🔸اگر این اتفاق افتاده باشد آیا سیستم سیاسی توانسته است مطابق خواست و انتظارات مردم تصمیم سازی داشته باشد به نحوی که بازخورد این تصمیم سازی آرامش و اقناع افکار عمومی را در پی داشته باشد؟
🔹اگر نتیجه غیر از این باشد احزاب قطعا راهی جدای از وظایف حزبی را طی نموده و این یعنی روزمرگی احزاب و انتظار حضور هر چند گاهی در جلسات معطوف به هدف سیاسیون فرادست!؟ که معمولا علاقه مندند خواسته و مرام خود را بر احزاب تحمیل نموده و نه مطالبه گر اجرایی کردن مفاد اساسنامه و مرام نامه حزبی… از نمایندگان احزاب و این یعنی بی راهه رفتن کسانی که از احزاب، چیزی جز اجرای منویات فراتر آن را طلب نمی نمایند.
🔸احزاب معمولا باید زبان گویا و پویای مردم باشند .
🔹اگر احزاب نهادینه می شدند و طی سالیان گذشته بی راهه نمی رفتند و در جلسات محفلی عملکرد حوزه های سیاسی را تایید نمی کردند ؛ اکنون باید به بلوغ فکری و عملی رسیده بودند تا به عنوان مثال در جریان افزایش نرخ بنزین به عنوان چرخ دنده دموکراسی زبان انتقاد و انتظار مردم می شدند و مردم اینگونه سراسیمه به خیابان‌ها نمی آمدند و مسائل کشور اینگونه رقم نمی خورد تا نظام سیاسی را با چالش مواجه سازند.
🔸سئوال مردم این است که احزاب واقعا جز دغدغه های گرفتن برخی پست های سیاسی و ‌پز دادن ارتباط محفلی با مثلاً استاندار به چه میزانی توانسته اند به وظایف حزبی جامه عمل بپوشاند؟
🔹 آیا احزاب مدعی که اکثرا فاقد دفتر و امکانات هستند و تنها به گوشی همراه خود اکتفا می کنند خواهد توانست مدعی دفاع از حقوق مردم باشند؟
🔸احزابی که نتوانسته اند حتی همانند مطبوعات دارای مختصات روشنی از قبیل آدرس، دفتر، وسایل و امکانات کار برای هدفی که تعریف کرده اند باشند.
🔹 بنابراین انتقاد من از مسئولین سیاسی به واسطه استفاده بهنگام از زمان برای برگزاری جلسه تایید و همراهی احزاب با آنهاست که احتمالا با نیات و اهداف خاص صورت می پذیرد.
🔸 البته کار مسئولین سیاسی به همین ختم نمی شود . چندی پیش از گروه های مختلف طیف راست و چپ دعوت شده بود تا راجع به چشم اندازهای توسعه در استان هم اندیشی به عمل آید؛ اقدامی که باید سالها پیش به آن توجه می شد و در دستور کار قرار می گرفت.
🔹مردم ژرف اندیش و فهیم استان خوب می دانند مدل مشخصی که مورد تایید اقتصاد دانان باشد برای توسعه استان تولید نشده است.
🔸هنوز مزیت های نسبی در استان شناسایی نشده و پژوهش های علمی در این رابطه که چراغ راه و راهنمای کار توسعه در استان باشد به عمل نیامده، البته جلسات اقتصاد مقاومتی در استان از لحاظ کمی رشد خوبی داشته ،اما عملا آنگونه که باید و شاید توفیق زیادی در امور سرمایه گذاری و ایجاد صنایع مادر و اقمارحاصل نشده،شاید برخی سرمایه گذاری های نفت و گاز به لحاظ فوریت و اضطرار، برداشت از میادین مشترک ایران و عراق که در هیات دولت کلید می خورد و یا توسعه راه کربلا به حساب عملکرد مسئولین استان بگذارند.
🔹اما واقعیت این است که مسئولین استان جدای از این طرح ها و سامانه گرمسیری که از جمله طرح های رهبری محسوب می گردد و همه این را می دانند.مدعیان توسعه بفرمایند به چه میزان در استان سرمایه گذاری شده و در عین حال سهم استان ایلام از ایجاد اشتغال، منهای اشتغال روستاییان در حوزه های گلیم بافی و جاجیم بافی و دامداری و…که شغل آبا واجدادشان بوده ، چقدر است؟
🔸 البته اقدامات و تلاش مسئولین در حوزه های مختلف قابل تقدیر است. آنها سعی خود را کرده اند.اما این اقدامات در حد و اندازه ای نیست که مردم را به وجد و شادی وادار نماید.
🔹دلیل اصلی آن هم باقی ماندن مسائل و مشکلاتی است که مردم همچنان با آنها دسته و پنجه نرم می کنند.
🔸احتمالا مسئولین دست اندر کار سیاسی استان فکر می کنند مسئولین در دولت های قبل عاطل و باطل بوده و اینها فرشتگان نجات مردم ایلامند !!؟؟
🔹اگر همچون پرسپکتیو نظری وجود داشته باشد واقعا باید آقایان داده‌های ذهن خود را که احتمالا خود نیز به آن باور نموده تغییر نماید و به این نتیجه برسند که ریکال کردن احزاب و گروه های سیاسی برای پیشبرد اهداف معطوف به هدفشان راه به جایی نخواهد برد.
🔸زیرا مردم بهترین داورانی هستند که می فهمند در استانشان به چه میزانی توسعه صورت گرفته، چه تعداد کارگران بیکار به کار مشغول شده،و برای رفع بیکاری تحصیل کردگان در رشته های مختلف چه برنامه ریزی به عمل آمده است.

🔹مردم مقایسه می کنند که سهم استانشان از اعتبارات عمرانی ملی و استانی با سایر استانهای همگون به چه میزان است،آنها می دانند فاصله توسعه مرکز -پیرامون چقدر است.وحتی می توانند داده های موجود در حوزه های مختلف بین استانهای کمتر توسعه یافته را مورد مقایسه قرار دهند. مردم می فهمند چرا رئیس جمهور برای کلنگ زنی و افتتاح چندین هزار میلیاردی به برخی استانها چندین سفر داشته است .ایلام هم اگر قابلیت کلنگ زنی و افتتاح طرح های توسعه ای و اشتغال زا داشت قطعا رئیس جمهور خیلی زود تر باید به استان ایلام می آمد.
🔸تیم همراه او در دولت به خوبی می داند چه استانی آمادگی برای حضور هیات دولت دارد و لذا این موضوع تا کنون برای آنها که به ایلام بیایند محرز نشده است.
🔹بنابراین در این شرایط نمی توان مردم را با اعداد و ارقامی که نمود عملی ندارند مورد خطاب قرار داد و منت کار و تلاشی که مردم آن را لمس نمی کنند بر آنها گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *