2024-09-16

پایگاه خبری هزارپیشه

بروزترین پایگاه خبری استان ایلام


Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/hezarpi2/public_html/wp-content/themes/newsphere/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 253

این ره به ترکستان است…

✍️ ایرج مقدم، مدیرمسئول پایگاه خبری- تحلیلی هزارپیشه

قابل توجه ائمه محترم جمعه ی استان، دره شهر و آبدانان، نماینده محترم مردم حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی و دادستانهای محترم مرکز استان، آبدانان و دره شهر

شنیده ها حکایت از افتتاح احساسی تونل کبیرکوه دارد، افتتاحی که نه منطقی است و نه فنی و نه سودی برای منطقه دارد.

تونل کبیرکوه زمانی کاربرد دارد که در طی مسیر و محور مواصلاتی دره شهر به آبدانان کاربرد منطقی داشته باشد؛ و در مسیری قرار قرار گیرد که کارایی مواصلاتی داشته باشد.

بر اساس تحقیقات هزارپیشه چند مشکل اساسی در این پروژه وجود دارد؛

١- حدود ١٨٠ متر مانده به ورودی تونل اصلی که بصورت گالری دسترسی و تونل شماره ١ می باشد؛ بهره برداری از آن غیر ممکن شده است؛ و هم اکنون جاده دسترسی غیر استانداردی است؛ که در واقع راه دسترسی پدافند غیر عامل و اضطراری است؛ را به عنوان مسیر اصلی جایگزین نموده اند؛ که استاندارد لازم را ندارد.

٢- از سمت آبدانان بیش از ٣ کیلومتر از مسیر فعلا تعیین تکلیف نشده است؛ و معارض محلی دارد و فعلا مسیر تردد نیست.

٣- این پروژه توسط ۵ پیمانکار در دست اجرا بوده است؛ و فعلا پیمانکاران مذکور بیش از چند صد میلیارد تومان طلب از کارفرما دارند. 

۴- در بحث ایمنی، این تونل نیازمند سیستم تهویه است؛ که بر اساس نظر کارشناسان تخصیص بودجه حدود پانصد میلیارد تومانی نیاز است.

۵- چیزی که در نقشه فنی این تونل آمده است؛ تونلی ٣ کیلومتری به عنوان تونل پدافند غیر عامل در کنار این تونل برای مواقع اضطراری پیش بینی شده است؛ که اجرا نگردیده است.

۶- تا کنون سیستم ایمنی استارندارد شامل تقاطع های غیر همسطح، علائم و خط کشی و… انجام نگرفته است.

٧- سیستم روشنایی آن باید بصورت استاندارد اجرا گردد؛ و تا کنون استاندارد های لازم و برق اضطراری و … تکمیل نشده است.

٨- در داخل تونل و باید هر پانصد متر دو پارکینگ اضطراری طراحی و اجرا گردد؛ که تا کنون این پارکینگ ها بصورت استانداردهای لازم آماده نشده اند.

٩- خط کشی ها و نصب علائم و ایمن سازی مسیر شامل نصب نیوجرسی های لازم و گاردیل طول مسیر انجام نشده است.

در مجموع می توان گفت این تونل فعلا نیازمند فرصت مناسب برای اتمام تاسیسات و ایمن سازی است؛ و افتتاح آن درحقیقت نه تنها به سود منطقه نیست؛ بلکه دستاویزیست که تزریق بودجه قطره چکانی آن هم با مشکل مواجه شود.

منکر زحمات همه ی دولت ها نیستیم؛ اما اکنون زمان آن نمی بینیم که بخاطر انتشار یک خبر و چند تصویر یک پروژه ناتمام را با یک حرکت احساسی فلج کنیم.

یک پروژه زمانی باید افتتاح شود؛ که تمامی حق الزحمه و حقوق پیمانکاران پرداخت شده باشد؛ و کار ساخت و تاسیسات و تجهیزات آن به اتمام رسیده باشد. 

و در نهایت معتقدیم که افتتاح این پروژه نه یک کار فنی و کارشناسی است و نه کمکی به مردم و منطقه و نه با منطق حسابرسی همخوانی دارد و هم نادیده گرفتن مسائل ایمنی است.

راه مواصلاتی کنونی دره شهر از کبیر کوه به آبدانان نیست؛ بلکه این ره فعلا به ترکستان است…

شایسته است؛ تمامی مقامات محترم به ویژه أئمه جمعه، نماینده محترم مردم در مجلس و دستگاه قضایی استان و دیگر نهادهای نظارتی با ورود به این موضوع از افتتاح غیر منطقی این پروژه جلوگیری نمایند.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *