2024-09-16

پایگاه خبری هزارپیشه

بروزترین پایگاه خبری استان ایلام


Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/hezarpi2/public_html/wp-content/themes/newsphere/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 253

آمار و ارقام حرف نمی زنند؛ فریاد می کشند: ورود کنید…

✍️ایرج مقدم، مدیر مسئول پایگاه خبری _تحلیلی هزارپیشه

قابل توجه حضرت حجت الاسلام دکتر کریمی تبار نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه استان ایلام، دکتر فریدون همتی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، سردار  سیدصادق حسینی فرمانده محترم سپاه استان، دکتر عمران علیمحمدی ریاست محترم دادگستری استان، مدیرکل محترم اداره اطلاعات، سازمان محترم بازرسی استان و دفتر محترم دیوان محاسبات در استان

با توجه به تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با هر گونه فساد و نظارت مستمر بر عملکرد مسئولین از سوی رسانه ها؛ بارها این رسانه خواستار شفاف سازی بودجه اربعین در استان ایلام بوده است؛ و تا کنون این مهم انجام نگرفته است.

استان ایلام مرزدار ٨ سال دفاع مقدس و دروازه عتبات عالیات و مهران سرزمین لاله های گلگون و فرزندان شهیدی است؛ که هنوز به هنوز خاک آن بوی خون شهیدان می دهد.

همایش اربعین و اراده به ائمه اطهار هم متعلق به یکایک مردمی است؛ که خالصانه میزبان زوار امام حسین(ع)و بودجه آن متعلق به تمام مردم ایران است؛ و درجهت مصرف صحیح تخصیص می یابد؛ و مدیریت صحیح آن وظیفه مدیران و اعلام شفاف این هزینه ها حق مسلم مردم و وظیفه ذاتی مسئولین اجرایی است.

حفاظت از این بودجه نیز وظیفه مقامات نظارتی و دستگاه های بازدارنده است؛ و می طلبد تمامی مدیران محترم نظارتی بدون فوت وقت نسبت به این مهم ورود کنند؛ و اطلاعاتی شفاف و مستند از کارکرد این هزینه ها به مردم ارائه شود.

بر اساس مصاحبه و اعلام استاندار ایلام در برنامه زنده و رسانه ملی میزان ١١ هزار و ۴٣٨ میلیارد تومان در طی ١٠٠٠ روز خدمت دولت سیزدهم و ریاست جمهوری شهید رئیسی در حوزه اربعین هزینه شده است؛ که از این مبلغ میزان ۴٣١۵ میلیارد تومان در حوزه راه سازی، میزان ۴۶٧٩ میلیارد در حوزه راهداری و میزان ٢۴۴۴ مابقی در حوزه زیرساخت های دیگر در پایانه و… اختصاص یافته است.

این آمار نشان می دهد که مبلغ ٨٩٩۴ میلیارد تومان در طی ٣ سال باید در حوزه راهسازی و راهداری انجام گرفته باشد؛ و تحولی عظیم و مشهود و ملموس در حوزه راه های استان می طلبد؛ که متاسفانه شاهد نیستیم؛ و از طرفی روزانه شاهد تصادفات خونین و فوت مردم عزیزمان هستیم؛ که وجدان هر انسانی را به درد می آورد.

آنچه تحقیقات و اسناد نشان می دهد؛ کل بودجه استان ایلام در سه سال اخیر در مجموع، حدودا از شش هزار میلیارد تومان کمتر است؛ و ادعای بودجه ای که به نوعی خارج از شمول و دو برابر اصل بودجه باشد؛ تا حدودی با منطق افرادی که الفبای بودجه را می دانند؛ سازگار نیست.

در پایان انتظار می رود؛ مقامات عزیز بخاطر رضای خدا و صیانت از بودجه ای که برای امام حسین بوده است؛ و حفاظت از حقوق عامه و مردم با قید فوریت و بدور از هرگونه مصلحت اندیشی به موضوع از چند جهت ورود نمایند؛

الف؛ از منظر رسیدگی به آمار و ارقام و اسناد مالی و بررسی و حسابرسی کارشناسی

ب؛ بررسی فنی و نظارتی بر پروژه ها و نحوه اجرای آنها و کیفیت کار.

ج؛ بررسی نحوه واگذاری مناقصات به پیمانکاران و نوع تشریفات قانونی و ترک تشریفات ها و بومی و غیر بومی پیمانکاران

د: بررسی اسناد خرید و کد اموال خریداری شده و موجودیت خرید های انجام گرفته و محل خریدها

در پایان یک نمونه و سند از آمار و ارقام ارائه شده بصورت مستند و مستدل بر اساس مصاحبه های رسمی سیدزاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری در پست بعدی  منتشر می گردد؛ که تناقض گویی و گزارش خلاف واقع این مدیر که بالاترین رقم و بخش از این میزان بودجه را مدعی هزینه شده است؛ ارائه می گردد؛ و امیدواریم به دقت مورد توجه حضرات مسئول قرار گیرد.

پیشاپیش با توجه به سابقه شکایت سازمان راهداری از رسانه هزارپیشه در مراجع قضایی دادسرا و دادگاه و دیوان عالی کشور( نهایتا شکایت واهی و برائت هزارپیشه)؛ حق جوابگویی قانونی و مستند برای این سازمان محفوظ می داریم.

در پایان علاوه بر درخواست بررسی اسناد از سایر مقامات؛ از مقامات قضایی استان به ویژه دادستان محترم مرکز استان جناب آقای دکتر بخشنده تقاضامندیم بر اساس تاکیدات چندباره خود ایشان مبنی بر ماهیت نظارتی اصحاب رسانه و حمایت وی از مطابه گری و مبارزه با انواع فساد در دستگاه های اجرایی ترتیبی اتخاذ فرمایند، حاشیه امنی برای پیگیری های این رسانه فراهم شود؛ و فضایی فراهم نشود که این خبر آخرین خبر این رسانه شود؛ و باز شاهد شکایت های واهی دستگاه های اجرایی و توقف این رسانه نباشیم.

تشریح یک سند که در آن تناقض گویی و ابهام چندصد میلیارد تومانی مشهود است.

سند مربوطه حاصل رصد اسناد  مصاحبه های سید زاهدین چشمه خاور در مناع رسمی و دولتی است؛ و هزارپیشه غیر از تحلیل هیچگونه دخل و تصرفی ندارد.

١- در لینک زیر و خبر مندرجه تاریخ ٩ خرداد ١۴٠٣ خبرگزاری ایرنا( خبرگزاری رسمی دولت) چشمه خاور از صرف هزینه ۴٠ میلیارد تومانی برای پروژه بهسازی مسیر اربعین از داخل شهر ایوان تا تونل اربعین خبر می دهد؛ و می گوید؛ تکمیل این پروژه نیازمند ۶٨ میلیارد تومان دیگر اعتبار است.

👇👇👇👇

https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/85493337

٢- در تاریخ ۴ تیرماه و حدود ٢۵ روز دیگر بر اساس لینک زیر و خبر درج شده باز در خبرگزاری ایرنا، چشمه خاور در یک خبر عجیب و غریب مدعی می شود میزان ٩۵٠ میلیارد تومان برای پروژه مذکور هزینه شده است!!!

👇👇👇👇👇

https://www.irna.ir/amp/85518565

٣- در مصاحبه مذکور چشمه خاور به تشریح میزان ٩۵٠ میلیارد تومان می پردازد؛ که چند نمونه تشریح می گردد؛

١٣ کیلومتر روکش آسفالت درون شهر ایوان با اعتبار ٢٨٠ میلیارد تومان!!!

آیا ١٣ کیلومتر روکش ٢٨٠ میلیارد تومان هزینه بر می دارد؟! فهرست بها در این زمینه چه می گوید؟!

در این گزارش آمده است ساماندهی ٣ راهی کلان که یک سه راهی فاقد هرگونه روگذر و زیرگذر است؛ میزان ١۵ میلیارد تومان هزینه شده است!!!

در تشریح موارد در بند آخر ١١ میلیارد هزینه بدون ذکر محل اجرا اعلام میکند.

و اما در مجموع این گزارش اگر از تمام این ابهامات بگذریم؛ و تمام ادعاهای چشمه خاور را درست بدانیم؛ مجموع هزینه های فهرست شده در این گزارش مبلغ ٣٨۴ میلیارد و نیم می شود!!!!!

یک نکته اینکه کجا باید استعلام هزینه روکش آسفالت بگیرم؛ معمولا رسم بر فهرست بها است؛ منتها ما اینجا استعلام را از همین آمار خود چشمه خاور استخراج می کنیم؛ و برای این مهم یک سند می آوریم

👇👇👇👇👇👇

https://borna.news/fa/amp/news/2108944

اظهارات چشمه خاور در دو روز قبل مصاحبه بالا و در مورد یک پروژه همزمان و روکش آسفالت در مسیر میمه ملکشاهی که می گوید ٢٠ کیلومتر با هزینه ۴٠ میلیارد تومان؛ یعنی اگر حتی توپوگرافی خشن و ناهموار ملکشاهی را هم نادیده بگیریم؛ و  هزینه روکش هر کیلومتر را دو میلیارد در نظر بگیریم…

و برگردیم به پروژه اصلی مورد نظر و بندهای تشریح شده دیگر را معیار قرار دهیم؛ می توان گفت اگر خوشبین باشیم و هدر رفتی در نظر نگیریم باید هر کیلومتر روکش تقریبا بین دو تا دو و نیم میلیارد هزینه داشته است.

و اما برگردیم به مصاحبه اصلی

حدس می زنیم که در بند اول مصاحبه اش و هزینه ٢٨٠ میلیارد تومان برای ١٣ کیلومتر منظور ایشان ٢٨ میلیارد تومان بوده باشد؛ که دو حالت پیش می آید:

الف: نخیر همان ٢٨٠ میلیارد در نظر بگیریم مجموع هزینه می شود ٢٨۴/۵ میلیارد تومان

ب: بله اشتباه لفظی ایشان یا روابط عمومی ایشان یا خبرگزاری بوده است؛ که باید ٢۵٠ میلیارد خطا را کسر کنیم و به میزان ١٣۴/۵ میلیارد تومان برسیم.

در مجموع با یک حساب کتاب سرانگشتی

در حالت اول و اشتباه لفظی و نوشتاری از ١٣۴/۵ میلیارد تومان تا ٩۵٠ میلیارد تومان شاهد گم شدن و ابهام و تناقض گویی ٨١۵/۵ میلیارد تومان هستیم.

در حالت دوم اگر به اصل گزارش اکتفا کنیم، و قبول کنیم که ١٣ کیلومتر روکش ٢٨٠ میلیارد تومان هزینه داشته است؛ 

باز شاهد فاصله ٣٨۴/۵ میلیارد تومان تا ٩۵٠ میلیارد تومان  شاهدگم شدن و ابهام و تناقض گویی ۵۶۵/۵ میلیارد تومان خواهیم بود.

از آنجا تناقض گفتاری و گزارش خلاف واقع بشدت مشکوک بود و باورش سخت بود احتمال دادیم؛ همکاران رسانه ای ما در خبرگزاری ایرنا فرمایشات گهربار چشمه خاور را اشتباه نوشته باشند؛ فلذا مجددا رصد کردیم و این خبر را در پایگاه رسمی وزارت راه و شهرسازی پیدا کردیم و در حقیقت سندی بود بر صحت ادعای ما در تناقضات و ابهام ها

لینک خبر درج شده در خبرگزاری وزارت راه تقدیم می گردد

👇👇👇👇👇

http://news.mrud.ir/news/170629/%DB%B9-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B4%D8%AF

در مجموع و بررسی این سند به این نتیجه می رسیم؛ 

فارغ از اینکه اگر بازرسی فنی و مالی دقیق انجام گردد؛ و اعتباری همچون ١۵ میلیاردی سه راهی کلان مورد انالیز واقعی قرار گیرد؛ ممکن است به رقم واقعی هزینه زیر١٠٠ میلیارد تومان این پروژه برسیم؛ و ارقام مجموع اعلامی و اختلاف ١٠٠ میلیارد تا ٩۵٠ میلیارد تومان بشدت دارای ابهام است.

در پایان مجددا از تمامی مقامات دلسوز  استان تقاضامندیم؛ بخاطر رضای خداوند و خلق خدا و امام حسین به بررسی و حسابرسی فوق العاده ویژه اسناد ماای و فنی بودجه اربعین به میزان ١١ هزارو ۴٣٨ میلیارد تومان اعلام شده ورود کنند؛ و از حق عموم مردم محروم استان ایلام دفاع کنند؛ و اگر ابهامات در تمام این هزینه ها همانند سند موجود باشد؛ باید منتظر یک فاجعه باشیم.

هر چند ما در مقام تشخیص تخلف مالی نیستیم؛ و باید این موضوعات مورد کنکاش و تحقیقات دقیق کارشناسی قرار گیرد؛ اما تناقض گویی، گزارش خلاف واقع و ابهام در اعداد و ارقام کاملا مشهود است.

قطعا تاریخ و گذر زمان همه چیز را مشخص میکند؛ و موضع هر کدام از مسئولین امر در پایان شفاف سازی را مردم به قضاوت خواهند نشست؛ و امیدواریم با ورود فوری مسئولین شفافیت کاملی در این زمینه انجام گردد؛ و شاهد سکوت و یا مصلحت اندیشی و یا حتی ایجاد موانع بر سر راه مطالبه گری شاهد نباشیم.

ضمنا با پیگیری های اختصاصی هزارپیشه مقرر گردیده است؛ اعضای کمیسیون عمران مجلس ظرف چند روز آینده از زیرساختها به نمایندگی از مردم و بدون تشریفات بازدید بعمل آورند؛ و در صورت لزوم دستور تحقیق و تفحص از این بودجه را از طرف مجلس صادر نمایند؛ چرا که این بودجه درست است به استان ایلام تخصیص یافته است؛ اما متعلق به تمامی ملتی است که ممکنه یک روزی زائر امام حسین باشند؛ و برای ساخت زژرساخت و رفاه و امنیت جانی آنها در راه های مواصلتی بوده است.

مقتضی است با توجه به سکوت سه ساله نماینده های مجلس گذشته در این مورد؛ دکتر فریدون همتی به عنوان نماینده پیگیر و مردمی استان بدون درنگ و با قید فوریت و بصورت کاملا ویژه موضوع را بر حسب تجربه و صلاحدید در مراجع ذی الصلاح همانند دیوان محاسبات کشور در سطوح ملی پیگیری نماید.  

در پایان دست به دعا بر می دارم؛ که خداوند بزرگ و منان کمک کند؛ که ان شاالله حافظ منافع واقعی مردم باشیم؛ و در راه مطالبه گری عمومی حداقل تا شفاف سازی این بودجه با مشکلی مواجه نشویم

یا علی

ارادتمند و خاکسار یکایک مردم شریف استانم

ایرج مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *