معاون وزیر صمت می گوید آمارهای ارائه شده درباره تعداد آنهایی که زندگی شان به اینستاگرام گره خورده دروغ است و سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است.

شاه میرزایی معاون وزیر صمت می گوید آمارهای ارائه شده درباره تعداد آنهایی که زندگی شان به اینستاگرام گره خورده دروغ است و سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است. 

این گزاره آیا با گره خوردن مستقیم یا غیر مستقیم زندگی بیش از ۹ میلیون ایرانی به اینستاگرام در تناقض است؟ 

بر اساس عدد اعلامی این معاون وزیر برای یک درآمد ماهیانه ده میلیون تومانی ، فقط ۳۲۵ نفر در اینستاگرام فعالیت اقتصادی دارند. حتی اگر این رقم از درآمد را نصف یا یک سوم هم کنیم باز مجموع این شاغلین به ۱۰۰۰ نفر نمی رسد.

بنابر گزارشی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تازگی آن را منتشر کرده است، اکنون ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنند. همچنین ۲۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می‌برند.

طبق نظرسنجی به عمل آمده توسط پرسشنامه، در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف اینستاگرام با ۸۳ درصد، بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است.

پس از اینستاگرام، واتس‌آپ ۵۳ درصد، تلگرام ۴۳ درصد، وبلاگ‌ و فیسبوک ۸ درصد، پیام‌رسان سروش ۵ درصد، پیام‌رسان‌های ایتا، بله، گپ ۳درصد، آی‌گپ ۲ درصد و سیگنال ۱ درصد در استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف نقش آفرینی کرده‌اند.»

حال باید پرسید معاون وزیر صمت به عنوان مسئول چطور بزرگی بازارهای کسب و کار دیجیتال را محاسبه کرده و با چه متری به عدد ۳ درصد آن هم برای عدد اعلامی سالانه این بازار رسیده است؟